مدخلهایی به راهکارهای دیجیتال
محسن سمسارپور
مقدمه
تحول دیجیتال به معنای یکپارچهسازی فناوری دیجیتال در تمامی بخشهای یک کسبوکار است. این روند، به طور اساسی نحوهی عملکرد و ارائهی ارزش به مشتریان را تغییر میدهد. تحول دیجیتال همچنین یک تغییر فرهنگی است که سازمانها را ملزم میکند تا به طور مداوم وضعیت موجود را به چالش بکشند، آزمایش کنند و از شکستها نترسند. بنابراین شرکتها باید تلاش کنند که هر تغییری که در بیرون یا درون شرکت رخ میدهد را رصد کنند و بتوانند براساس آن آمادگی پذیرش داشته باشند.
تحول دیجیتال از نگاه Enterprisers Project
تحول دیجیتال برای تمامی کسبوکارها، از کوچک تا بزرگ، ضروری است .این پیام به وضوح در تمامی سخنرانیهای اصلی، پنلهای بحث، مقالات و مطالعات مرتبط با چگونگی حفظ رقابت و مرتبط بودن کسبوکارها در جهانی که به سرعت در حال دیجیتالی شدن است، شنیده میشود.
با این حال، برای بسیاری از رهبران کسبوکارها، مفهوم تحول دیجیتال (راهکارهای دیجیتال) هنوز بهخوبی روشن نیست. آیا تحول دیجیتال تنها یک عبارت جذاب برای اشاره به انتقال به فضای ابری است؟ چه گامهای مشخصی باید برداشته شود؟ آیا باید شغلهای جدیدی طراحی کنیم تا چارچوبی برای تحول دیجیتال ایجاد کنیم یا از خدمات مشاورهای استفاده کنیم؟ کدام بخشهای استراتژی کسبوکار ما نیاز به تغییر دارد؟ و آیا به واقع ارزش این کار را دارد؟ این سوالاتی است که بسیاری از مدیران و رهبران کسبوکارها از خود میپرسند.
ویژگیهای تحول دیجیتال
از آنجا که تحول دیجیتال برای هر شرکتی به شکل متفاوتی ظاهر میشود، تعریف دقیقی که برای همه قابل اطلاق باشد، دشوار است. با این حال، به طور کلی، همانطور که گفته شد ما تحول دیجیتال را یکپارچهسازی فناوری دیجیتال در تمامی بخشهای یک کسبوکار تعریف میکنیم این امر باید به تغییرات اساسی در نحوهی عملکرد کسبوکارها و نحوهی ارائهی ارزش به مشتریان منجر شود.
علاوه بر این، تحول دیجیتال یک تغییر فرهنگی است که سازمانها را ملزم میکند تا بهطور مداوم وضعیت موجود را به چالش بکشند، بهطور مرتب آزمایش کنند و از شکستها نترسند و از آنها بیاموزند. این تحول گاهی به معنای کنار گذاشتن فرآیندهای کسبوکاری است که شرکتها بر اساس آنها بنا شدهاند و جایگزین کردن آنها با روشهای به نسبت جدیدی که هنوز در حال تعریف هستند.
چرا تحول دیجیتال مهم است؟
تحول دیجیتال ممکن است به دلایل مختلفی برای کسبوکارها مطرح شود، اما به احتمال زیاد، اصلیترین دلیل آن اجبار است. این یک مسئله بقا است. در پی همهگیری کرونا، توانایی یک سازمان در سازگاری سریع با نیازهای زنجیره تامین، فشارهای زمان ورود به بازار و تغییرات سریع در انتظارات مشتریان موضوعات حیاتی بود. در یک رویداد سریالی MIT Sloan CIO Symposium، رهبران فناوری اطلاعات توافق کردند که رفتار مصرفکننده از ابتدای همهگیری کرونا به سرعت تغییر کرده است. سندی پنتلند، استاد در MIT Media Lab، توضیح داد که چگونه سیستمهای بهینهسازی شده خودکار در زمینههایی مانند مدیریت زنجیره تامین، در مواجهه با تغییرات سریع در هر دو بخش تقاضا و عرضه شکست خوردند. واقعیاتی که به طور تقریبی همه در سطح شخصی در دوران همهگیری با آن مواجه شدند. در واقع زمانی که همهگیری کرونا رخ داد همه چیز تغییر کرد. سرعت این تغییرات آنقدر زیاد بود که سردرگمی زیادی هم در سمت عرضه و هم در سمت تقاضا ایجاد شد.
هنوز زود است که حدس بزنیم کدام تغییرات رفتاری زمان کرونا در بلندمدت در مصرفکنندگان باقی خواهد ماند. با این حال، رادنی زمل، رهبر مکنزی دیجیتال از موسسه مکنزی میگوید که در سمت مصرفه کننده «دیجیتالی شدن در همه دستههای مصرفی تسریع شده است.» به این معنا که مردم بیشتر علاقهمند هستند که همچنان خرید دیجیتال انجام دهند. این موضوع زمانی بیشتر مهم میشود که آمارها نشان میدهد که سهچهارم آمریکاییها یک رفتار خرید را در زمان کرونا امتحان کردهاند. حال باید دید که چه میزان از این افراد در دوران بعد از کرونا همچنان همین مسیر را ادامه میدهند.
دادههای مکنزی نشان میدهد که افراد زیادی برای تماشای ویدیو حتی بعد از همهگیری کرونا از ویدیوهای استریم استفاده میکنند. همچنین این تحقیقات نشان داد که افراد برای تناسب اندام نیز به برنامههای کاربردی آنلاین استفاده میکنند. این گزارش اعلام میکند که خرید مواد غذایی و خود غذا دو مقوله بسیار مهمی هستند که بیش از پیش به صورت آنلاین خریداری میشوند. در واقع پاندمی کرونا توانسته رفتار مصرفکننده را تغییر دهد. همچنین در انتهای گزارش آمده است که معاملات بدون پول نقد نیز رو به افزایش است.
دیون هینچکلیف، معاون و تحلیلگر ارشد در Constellation Research مینویسد: «مدیران ارشد فناوری اطلاعات در سازمانهای در حال تکامل باید به سرعت با این تغییرات همراه شوند، اگر شروع نکنند عقب میمانند و اگر شروع کنند میتوانند در بسیاری از موارد پیشرو باشند». این همان مسئلهای است که در فضای تحول دیجیتال امروز حاکم است. جایی که اقدامات جسورانه باید به طور فعال با آزمایشهایی خارج از چارچوب و یافتن راهکارهای دیجیتال جدید همراه شود تا بتوان با تغییرات سریع همسو شد. میتوان گفت کسبوکارها به طور ناخواسته با یک اجبار به اسم تحول دیجیتال روبرو شدهاند.
بهبود تجربه مشتری به هدفی حیاتی تبدیل شده است و بنابراین بخشی حیاتی از تحول دیجیتال است. هینچکلیف تجربه مشتری بدون نقص را «مهمترین عامل تمایز برای نحوه عملکرد یک کسبوکار» میداند. باید گفت دلیل اهمیت تحول دیجیتال هم همین است، جایی که شما میتوانید با راهکارهای دیجیتال نوآورانه نیازهای در حال تغییر مشتریان را پاسخ دهید و خدماتی را به آنها عرضه کنید که آنها بدان نیاز دارند.
اصول مهم تحول دیجیتال
اگرچه تحول دیجیتال بر اساس چالشها و نیازهای خاص سازمانها به شکل گستردهای متفاوت خواهد بود، اما چندین اصل ثابت و موضوعات مشترک در میان مطالعات موردی موجود و چارچوبهای منتشر شده وجود دارد که همه رهبران کسبوکار و فناوری باید هنگام آغاز فرآیند تحول دیجیتال مد نظر قرار دهند. این موارد عبارتند از:
- تجربه مشتری
- چابکی عملیاتی
- فرهنگ و رهبری
- توانمندسازی نیروی کار
- یکپارچهسازی فناوری دیجیتال
اگر کسبوکاری بتواند این پنج اصل اساسی تحول دیجیتال را در نظر گرفته و آنها را محقق کند میتواند راهکارهای دیجیتال مناسبی را برای پاسخگویی به مشتریان خود ارائه دهد. این موضوع میتواند زمینهساز موفقیت کسبوکارها در ادامه فضای دیجیتال حاکم بر کسبوکارها باشد.
جمعبندی
همهگیری جهانی کرونا نشان داد که تطبیق سریع با تغییرات و انتظارات جدید مشتریان برای کسبوکارها تا چه حد میتواند حیاتی باشد. تحول دیجیتال، ادغام فناوریهای نوین در تمامی بخشهای یک کسبوکار است، که به تغییرات عمیق در نحوه عملکرد و ارزشآفرینی برای مشتریان منجر میشود. این تغییر نیازمند چالشپذیری مستمر، آزمایشهای مکرر و توانایی پذیرش شکستها است.
اصول تحول دیجیتال، مانند بهبود تجربه مشتری، افزایش چابکی عملیاتی، تقویت فرهنگ و رهبری، توانمندسازی نیروی کار و ادغام فناوری دیجیتال، به سازمانها کمک میکنند تا با دنیای دیجیتال امروزی همگام شوند و رقابتپذیری خود را حفظ کنند.
Resources
https://enterprisersproject.com/what-is-digital-transformation