تحول دیجیتال از نگاه Deloitte

فهرست مطالب

محسن سمسارپور

مقدمه

بسیاری از شرکت‌ها هنوز پتانسیل کامل صنعت ۴.۰ و تحول دیجیتال را به عنوان محرک رشد کشف نکرده‌اند. این مقاله، رویکردی را برای کمک به رهبران در پل زدن بین کسب‌و‌کار امروز و فردا ارائه می‌دهد. فناوری‌های دگرگون‌کننده، که با سرعتی بی‌سابقه معرفی می‌شوند، پیشران انقلاب صنعتی ۴.۰ هستند، و شرکت‌هایی که بتوانند با موفقیت از پتانسیل این فناوری‌ها بهره‌برداری کنند، می‌توانند از رشد نمایی برخوردار شوند. با این حال، یک مطالعه اخیر دیلویت نشان می‌دهد که بین پتانسیل بازار صنعت ۴.۰ و دستیابی به آن ناهماهنگی وجود دارد، و اکثر شرکت‌ها از فناوری‌های پیشرفته برای عملیات تجاری کوتاه‌مدت استفاده می‌کنند، نه فرصت‌های به واقع تحول‌آفرین. بنابراین، حتی مدیران اجرایی که آماده سرمایه‌گذاری در تحول دیجیتال صنعتی هستند، ممکن است آن را بیشتر به عنوان یک حرکت تدافعی ببینند تا یک اقدام تهاجمی یا رشد‌محور.

تحول دیجیتال از نگاه Deloitte

مانند اکثر تغییرات اساسی، اجرای این تغییر در عمل دشوارتر از تئوری است. راه‌اندازی یک عملیات صنعتی دیجیتال مستلزم تغییرات بنیادی در تمام جنبه‌های کسب‌و‌کار است. به طور خاص، برای ایجاد ارزش در سراسر چرخه عمر مشتری، یک سازمان باید مدل کسب‌و‌کار خود را از مدل خطی به مدل همیشه فعال تغییر دهد. به عنوان مثال، خدمات مشتری در مدل‌های کسب‌و‌کار سنتی زمانی آغاز می‌شود که مشتری برای حل مشکلی تماس می‌گیرد؛ در مدل‌های صنعتی دیجیتال، تیم‌های خدماتی ممکن است از راه دور استفاده و عملکرد مشتریان را پیگیری کنند، پیش‌بینی کنند که چه زمانی ممکن است مشکلی رخ دهد و به طور فعال با مشتری تماس بگیرند تا آن را حل کنند، و در نتیجه زمان خرابی را کاهش دهند. از نگاه دیلویت تحول دیجیتال یعنی پاسخ‌گویی فعال به تغییرات نه پاسخ‌گویی منفعل، یعنی سازمان‌ها و شرکت‌ها باید خودشان به سمت تغییرات حرکت کنند، آن را درک کنند و به دنبال راه‌حل‌هایی برای روبرو شدن با این تغییرات باشند.

شروع سفر تحول دیجیتال صنعتی

دیلویت با چندین شرکت پیشرفته و صنعتی همکاری کرده تا به پیشبرد برنامه‌های تحول دیجیتال صنعتی آن‌ٰها کمک کند. اکثر این شرکت‌ها بر بازسازی عملیات داخلی خود و معرفی تحلیل‌های پیشرفته در محصولات‌شان تمرکز کرده‌اند. به عنوان مثال، یک اپراتور حمل‌و‌نقل ریلی با پیاده‌سازی راه‌حل‌های تله‌متری اینترنت اشیاء، یک سیستم نظارت درون خودرویی را برای بیش از ۱۵۰۰ وسیله نقلیه در ۳۰ مکان مختلف توسعه داد. با تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده از این سیستم، شرکت توانست بیش از ۱۰ درصد در هزینه‌های ناوگان از طریق بهبود مصرف سوخت، کاهش توقف‌های بیهوده و بهبود عادات خرید صرفه‌جویی کند. علاوه بر این، حوادث و نقض‌های ایمنی آن بیش از ۹۰ درصد کاهش یافت. با این حال، برخی از رهبران تولید صنعتی فرصت‌های بازار بزرگتری می‌بینند و دیدگاه‌های بلندپروازانه‌تری اتخاذ کرده‌اند. آن‌ها به دنبال تغییر مدل کسب‌و‌کار خود برای کمک به دیگران در سازگاری با صنعت ۴.۰ و گسترش سبد محصولات خود برای ارائه راه‌حل‌های اینترنت اشیاء صنعتی هستند. به عنوان مثال، هیتاچی وانتارا یک تحول چندساله را از یک کسب‌و‌کار متمرکز بر سخت‌افزار به یک کسب‌و‌کار مبتنی بر خدمات آغاز کرد تا شرکت‌ها را قادر سازد اینترنت اشیاء صنعتی را در عملیات موجود خود جای دهند. چه در حال بازسازی عملیات داخلی باشید و چه در حال تغییر کسب‌و‌کار خود برای حضور در بازار اینترنت اشیاء صنعتی، تغییرات مؤثر به سمت مدل‌های کسب‌و‌کار بر اساس راهکارهای دیجیتال باید بر پایه پنج سؤال راهنما استوار باشد.

  1. چه چیزی: چه چیزی شما را به موفقیت نزدیک می‌کند. باید چه چیزی را تغییر دهید که بتوانید به موفقیت نزدیک‌تر شوید. انتخاب آن اولین قدم است.
  2. چه جایی: کجا و در چه مکانی باید تغییرات را اعمال کنید. ممکن است داخل سازمان یا خارج آن باشد، ممکن است در خط تولید و یا در محل‌های فروش باشد هر چه که باشد باید مشخص کنید که کجا باید تغییر ایجاد شود.
  3. چه مهارتی: چه مهارت‌هایی نیاز هست که بتوانید این تغییرات را درک کنید و بتوانید پاسخ مناسبی برای آن داشته باشید؟ باید ببینید که کدام یک از این مهارت‌های مورد نیاز در حال حاضر در بین کارکنان شما وجود دارد و کدام مهارت‌ها باید آموزش داده شود.
  4. چگونه: باید در نظر داشته باشید که چگونه این مهارت‌ها می‌توانند به تغییرات پاسخ‌گو باشند. این که چه زمانی باید این مهارت‌ها را استفاده کرد، چه جایی باید این مهارت‌ها را استفاده کرد و در نهایت چگونه باید از آن‌ها بهره برد موضوع مهمی است که باید به آن دقت داشت.
  5. چه فرایندی، تکنولوژی، سیستمی: در نظر داشته باشید که در مرحله آخر باید به این سوال پاسخ دهید که حالا که همه چیز را بررسی کردید چه فرایندی، چه تکنولوژی و چه سیستمی نیاز است که بتوانید در مقابل تغییرات به خوبی خود را وفق دهید.

جمع‌بندی

چه در حال آزمایش راهکارهای دیجیتال در کسب‌و‌کار خود باشید و چه در حال بازآفرینی کل کسب‌و‌کارتان برای کمک به دیگران در سازگاری با صنعت ۴.۰، شروع با یک استراتژی روشن، آماده‌سازی سازمان برای موفقیت، و نظارت مداوم بر نتایج برای تعیین بهترین روش اصلاح مسیر، بسیار مهم است. در هر صورت باید به مهم‌ترین جنبه‌های تحول دیجیتال توجه داشته باشید، از جمله:

  • استراتژی: چگونه می‌توانید چشم‌اندازی برای آینده ایجاد کنید در حالی که نیازهای کسب‌و‌کار قدیمی را متعادل نگه می‌دارید؟
  • مدل عملیاتی: چگونه باید عملیات یک سازمان را برای موفقیت در صنعت ۴.۰ بازنگری کنید؟
  • محصول: چگونه می‌توانید توسعه محصولات جدید را در حوزه‌های نوظهور فناوری تسریع کنید؟

ایجاد قابلیت‌های دیجیتال بدون تغییر متناسب در استراتژی و عملیات ممکن است به سردرگمی سازمانی و نتایج ضعیف منجر شود؛ اجرای هر دو به تعیین برندگان در صنعت ۴.۰ کمک خواهد کرد.

Resources

https://www2.deloitte.com/us/en/insights/focus/industry-4-0/digital-industrial-transformation-industrial-internet-of-things.html

https://www2.deloitte.com/us/en/insights/focus/industry-4-0/digital-transformation-strategic-guardrails.html

https://www2.deloitte.com/us/en/insights/focus/industry-4-0/growing-through-digital-innovation-industrial-transformation.html