تحول دیجیتال از نگاه آمازون وب‌سرویس

فهرست مطالب

محسن سمسارپور

مقدمه

تحول دیجیتال فرآیندی است که یک سازمان برای ادغام فناوری‌های دیجیتال در تمام حوزه‌های کسب‌وکار خود به کار می‌برد و به‌طور بنیادی نحوه ارائه ارزش به مشتریان را تغییر می‌دهد. شرکت‌ها با پذیرش فناوری‌های نوآورانه دیجیتال، تغییرات فرهنگی و عملیاتی را ایجاد می‌کنند تا بهتر به تقاضاهای در حال تغییر مشتریان پاسخ دهند.

نمونه‌هایی از تحول دیجیتال عبارتند از:

  • ایجاد راه‌حل‌های دیجیتال: شرکت‌ها شروع به ساخت برنامه‌های موبایل یا پلتفرم‌های تجارت الکترونیک می‌کنند. تا خدمات خود را که روزگاری به طور فیزیکی به کاربران ارائه می‌داند امروز با استفاده از فضای دیجیتال ارائه کنند.
  • مهاجرت به رایانش ابری: شرکت‌ها از زیرساخت‌های کامپیوتری محلی به رایانش ابری منتقل می‌شوند. به این ترتیب امکان پردازش با سرعت بیشتر و دقت بالاتر وجود خواهد داشت. بسیاری از فعالیت‌هایی که امروز در مقیاس بزرگ قابل انجام هستند به هیچ وجه روی سیستم‌های محلی قابلیت اجرا و ارائه خدمات به مشتریان را نداشتند. به عنوان مثال ارائه سرویس‌های آنلاین بانکی نمونه‌ای از پردازش‌های ابری هستند.
  • استفاده از حسگرهای هوشمند: شرکت‌ها از حسگرهای هوشمند برای کاهش هزینه‌های عملیاتی استفاده می‌کنند. این حسگرها می‌توانند در هر جایی نصب شوند و اطلاعات دقیقی را ارسال کنند. از کاهش مصرف انرژی در محیط فیزیکی کسب‌وکار گرفته تا ارائه مسیرهای ساده‌تر به افراد برای رساندن محصولات به مشتریان، همه و همه با استفاده از سنسورها و سیستم‌های محاسباتی قوی پشت آن‌ها قابل انجام است.

تحول دیجیتال از نگاه آمازون وب‌سرویس

تحول دیجیتال به معنای پیاده‌سازی فناوری‌های جدید، استعدادها و فرآیندها برای حفظ رقابت در یک فضای فناوری در حال تغییر است. در عصر پس از پاندمی کرونا، یک سازمان باید توانایی سازگاری سریع با تغییرات زیر را داشته باشد:

  • فشارهای مربوط به زمان ورود به بازار
  • اختلالات ناگهانی در زنجیره تأمین
  • انتظارات در حال تغییر مشتریان که با سرعت بالا رخ می‌دهد

شرکت‌ها باید استراتژی‌های تحول دیجیتال را فعال کنند تا بتوانند با پیشرفت‌های فناوری همگام شوند. تحول دیجیتال و استفاده از راه‌کارهای دیجیتال برای کسب‌وکارها و شرکت‌ها دارای مزایایی است که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

1.بهبود بهره‌وری:

فناوری‌های نوظهور مانند خدمات ابری می‌توانند زمان را صرفه‌جویی کرده و کارایی را در تمام فرآیندهای کسب‌وکار بهبود بخشند. به‌عنوان مثال، پیاده‌سازی فناوری دیجیتال مانند هوش مصنوعی[1]، کارکنان را قادر می‌سازد تا بر روی وظایفی که نیاز به خلاقیت و حل مسئله دارند، تمرکز کنند. به این ترتیب نیازی نیست افراد سازمان کارهای تکراری را انجام دهند بنابراین خلاقیت آن‌ها برای انجام کارها بیشتر خواهد بود.

2.بهبود تجربه مشتری:

مشتریان در عصر پس از پاندمی کرونا انتظار دارند که خدمات به‌طور مداوم در دسترس باشد و سیستم‌های ارتباطی و وب‌سایت‌ها باید آسان و راحت برای استفاده در دستگاه‌های موبایل طراحی شده باشند. این انتظاری است که پس از کرونا شکل گرفته است چرا که در دوران کرونا همه چیز به همین ترتیب ساده و راحت در اختیار افراد قرار می‌گرفت. برخی از تحولات دیجیتال که به‌طور مستقیم بر تجربه مشتری تأثیر می‌گذارند شامل توسعه برنامه‌های موبایل، ردیابی و تأمین سریع سفارشات با استفاده از فناوری حسگرهای هوشمند و بهبود پشتیبانی و خدمات مشتری از طریق اتوماسیون هستند.

3.کاهش هزینه‌های عملیاتی:

سرمایه‌گذاری در فناوری دیجیتال می‌تواند هزینه‌های عملیاتی جاری را به‌طور قابل توجهی کاهش دهد. این موضوع می‌تواند شامل بهینه‌سازی فرآیندهای کسب‌وکار موجود و کاهش هزینه‌هایی مانند نگهداری تجهیزات، لجستیک و تحویل، هزینه‌های انرژی، منابع انسانی و پشتیبانی مشتری باشد.

تحول دیجیتال به شرکت‌ها کمک می‌کند تا با حذف یا جایگزینی جریان‌های کاری خاص که منابع زیادی را مصرف می‌کنند، هزینه‌ها را کاهش دهند و همچنین با استفاده از خدمات مدیریت شده و رایانش ابری، هزینه‌های زیرساخت و تجهیزات گران‌قیمت را کاهش دهند. همچنین، اتوماسیون وظایف، با استفاده از ترکیبی از حسگرهای هوشمند، دستگاه‌های هوشمند و یادگیری ماشین امکان‌پذیر می‌شود.

ارکان تحول دیجیتال از نگاه AWS

برای اینکه استراتژی تحول دیجیتال به‌طور واقعی مؤثر باشد، تنها پذیرش فناوری‌های جدید کافی نیست. تحول باید در تمام جنبه‌های سازمان رخ دهد تا بیشترین تأثیر را داشته باشد. شش رکن کلیدی تحول دیجیتال به شرح زیر است:

1.تجربه مشتری

نوآوری در کسب‌وکار که بر محور مشتری متمرکز است، یکی از ارکان کلیدی است که تحول دیجیتال را هدایت می‌کند. بهتر است فناوری‌های نوظهور را تنها پس از بررسی کامل آن‌ها در زمینه سفر مشتری، رفتار و انتظارات مشتریان، بپذیریم. در واقع محور همه تحولات دیجیتال باید تغییر در رفتار مشتری باشد و زمانی که توانستیم تغییر در تجربه مشتری ایجاد کنیم در واقع در زمینه تحول دیجیتال موفق بوده‌ایم.

2.افراد

کارمندان باید در پذیرش فناوری‌های تحول‌آفرین احساس حمایت کنند و نه تهدید. مدل‌های جدید کسب‌وکار دیجیتال تنها زمانی موفق خواهند بود که کارکنان آن‌ها را با تمام وجود بپذیرند. این امر می‌تواند از طریق ترکیبی از آموزش کارکنان، جذب استعدادهای مناسب و حفظ استعدادهای موجود با ایجاد فرصت‌های رشد حاصل شود.

3.تغییر

تلاش‌های تحول دیجیتال تغییراتی را در تمام قسمت‌های یک کسب‌وکار ایجاد می‌کند. برنامه‌ریزی برای جلوگیری از خستگی و سردرگمی ناشی از تغییرات غیرمنتظره ضروری است. شما باید ابزارها و محیط لازم را برای یک تحول دیجیتال موفق فراهم کنید.

4.نوآوری

تحول دیجیتال و نوآوری به‌طور نزدیک با یکدیگر مرتبط هستند اما یکسان نیستند. نوآوری شامل تولید ایده‌هایی است که تحول را هدایت می‌کند. شما باید فضایی از ارتباطات باز، همکاری و آزادی خلاقانه ایجاد کنید که کارکنان را به آزمایش تشویق کند. پس از آزمایش یک ایده، می‌توانید به ادامه تحول دیجیتال برای پیاده‌سازی آن در مقیاس بزرگ بپردازید.

5.رهبری

رهبران کسب‌وکار باید پیشرو باشند و نظم را در تمام تحولات دیجیتال به ارمغان آورند. شما باید به جلو فکر کنید، هر فناوری را از زوایای مختلف بررسی کنید و دیگران را به انجام همین کار ترغیب کنید.

6.فرهنگ

زمانی که رهبران تحول دیجیتال ارکان قبلی را به‌خوبی پیاده‌سازی کنند، فرهنگی از نوآوری شکل می‌گیرد. با کارکنان پرشور که مشتاق به ارائه بهترین تجربه ممکن برای مشتری هستند، ابتکارات تحول دیجیتال به سرعت گسترش یافته و موفق می‌شوند.

انواع تحول دیجیتال از نگاه آمازون وب‌سرویس

تحول دیجیتال به چهار نوع اصلی تقسیم می‌شود که هر سازمان می‌تواند آن‌ها را به کار گیرد:

1.فرآیند کسب‌وکار

تحول فرآیند کسب‌وکار[2]، به دنبال راه‌های نوآورانه برای بهبود جریان‌های کاری داخلی و خارجی موجود است. فناوری‌های جدید به طور معمول فرآیندها را به‌طور رادیکالی تغییر و بهبود می‌دهند تا نتایج بهتری در کسب‌وکار حاصل شود.

مثال: شرکت Origin Energy در استرالیا با انتقال به سیستم‌های ابری AWS، به مشتریان خود این امکان را داد که به‌صورت خودکار صورت‌حساب ها و مدیریت خدمات مرتبط به حساب خود را انجام دهند. این اقدام باعث کاهش 30 درصدی زمان پردازش صورت‌حساب و بهبود تعاملات مشتری از طریق وب‌سایت و اپلیکیشن تلفن همراه شد.

2.مدل کسب‌وکار

تحول مدل کسب‌وکار[3] به دنبال بازآفرینی یک مدل کسب‌وکار موجود با استفاده از فناوری‌های پیشرفته است. هدف آن ارائه خدمات اصلی کسب‌وکار به روش‌ها یا از طریق کانال‌های مختلف برای افزایش رشد درآمد و دسترسی به مشتریان است.

مثال: شرکتTUI ، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های سفر و گردشگری جهان، در دوران پاندمی مجبور شد مدل کسب‌وکار خود را بازآفرینی کند و مدل‌های جدیدی ایجاد کند که به بازگرداندن مسافران در راه مانده کمک کند و هزینه‌های عملیاتی IT داخلی را 70 درصد کاهش دهد.

3.دامنه کسب‌وکار

تحول دامنه کسب‌وکار[4] زمانی رخ می‌دهد که یک کسب‌وکار بتواند به‌طور موفقیت‌آمیز یک بخش جدید از بازار را به‌دست آورد. این امر با تمرکز بر پروژه‌های تحول دیجیتال که به گسترش دامنه کسب‌وکار به‌جای بهبود آن‌ها می‌پردازد، محقق می‌شود.

مثال: آمازون که در ابتدا یک پلتفرم خرده‌فروشی آنلاین بود، با افزودن پلتفرم استریمینگ خود، آمازون پرایم و همچنین ورود به خدمات ابری، به دو دامنه کسب‌وکاری جدید تبدیل شد.

4.سازمان یا فرهنگ

تحول سازمانی[5] به دنبال بازآفرینی کامل کل سازمان یا فرهنگ داخلی است و بر ارائه بالاترین ارزش به مشتریان تمرکز دارد. این بهترین راه برای پیشی گرفتن از رقبا و دستیابی سریع‌تر به اهداف کسب‌وکار است.

مثال: شرکت Thomson Reuters با جدا کردن بخش داده‌های مالی و تجارت خود به یک نهاد جداگانه به نام Refinitiv، صدها برنامه مشتری‌محور را به Amazon Elastic Cloud Compute منتقل کرد و سیستم‌های قدیمی خود را به‌طور کامل بازسازی کرد. این کار با تغییر در نحوه کار تیم‌های IT داخلی در یک زمان‌بندی تسریع‌شده انجام شد.

جمع‌بندی

به طور کلی آمازون وب‌سرویس به تحول دیجیتال از جنبه‌های مختلف نگاه می‌کند اما شاید بتوان گفت مهم‌ترین موضوعی که آمازون وب‌سرویس در مورد تحول دیجیتال و راه‌کارهای دیجیتال مطرح می‌کند بحث مربوط به پردازش ابری است. آمازون در سال‌های اخیر به سمت استفاده از پردازش ابری و ارائه خدمات ابری به دیگر کسب‌وکارها فعال بوده و معتقد است که از سرویس‌های ابری می‌توان برای تحول دیجیتال در سطح سازمان‌ها و کشور استفاده کرد. همچنین آمازون وب‌سرویس شش رکن اساسی تجربه مشتری، افراد، تغییر، نوآوری، رهبری و فرهنگ را ارکان تحول دیجیتال معرفی می‌کند و معتقد است برای تحول دیجیتال و استفاده از راه‌کارهای دیجیتال به هر نحوی باید این شش رکن اساسی وجود داشته باشد.

Resources

https://aws.amazon.com/what-is/digital-transformation


[1] Artificial Intelligence 

[2] Business Process

[3] Business Model

[4] Business Domain

[5] Organization or Culture